Til Menu

Gode råd om hardcover

Vi ser mange fejl på hardcover bøger som let kan undgåes. Brug vores erfaring og undgå unødvendigt spild.

For- og bagsats

• Der skal bruges 2 gange oplag, foran og bag i bogen.
  • Vælg altid rigtig baneretning. Ellers rynker papiret når det kommer i kontakt med den våde lim.
  • Indbygget for- og bagsats (FOE): Papiret skal være egnet til limning, ellers rynker det når det kommer i kontakt med limen. Offset kvaliteter giver det bedste resultat. Vælg 120 gram eller derover.
  • Tommelfingerregler for valg af gramvægt ved bestrøgne papirkvaliteter:
    • Formater under 17*24 cm. laveste gramvægt: 120 gram.
    • Formater 17*24 til A4: laveste gramvægt 150 gram.
    • Formater over A4 mellem 170 gram og 200 gram.
  • Indfarvet papir til for- og bagsats (FOE) er det bedste. Når FOE er trykt kan det være umuligt at undgå afsmitning. Især meget mørke farver op mod hvide eller lyse sider på første og sidste side af bogblokken er udsatte.
    • Vi anbefaler 120 gram Caribic eller 160 gram Colorit. Vælger du lavere gramvægt risikerer du, at papiret rynker når det kommer i kontakt med den våde lim.

Overtræk

• Husk varme nok i kacheringen. Ellers springer kacheringen fra overtrækket i nedbrændingen.
  • Overtrækket skal hærde 24 timer efter kachering for bedste resultat.
  • Beregning af overtræk: Husk at beregne plads til nedbrænding, ombuk og rund ryg, ellers kommer der skæremærker, arksignatur og farvestrips indenfor formatet. I værste tilfælde trækkes billeder ind på indslaget.
  • Husk rigtig baneretning på overtræk. Papiret rynker når det kommer i kontakt med den våde lim hvis baneretningen er forkert.
  • Centrering af billeder på forsiden: Vær opmærksom på at nedbrændingen forstyrrer den visuelle oplevelse af placeringen og får det til at se skævt ud.
  • Special overtræk: Spørg os til råds inden beslutning tages. Der kan opstå problemer ved prægning og limning, hvis vi ikke har erfaring med materialet.

Afsmitning

• Når arkene ikke er tørre giver det afsmitning i vores maskiner og valser. Specielt er det vigtigt ved rund ryg, da bøgerne udsættes for ekstra hårdt pres i rygrundingen.
  • Husk at give arkene lak, hvis du har valgt bestrøget papir.
  • Vi anbefaler indfarvet papir til for- og bagsats. Når FOE er trykt kan det være umuligt at undgå afsmitning. Især meget mørke farver op mod hvide eller lyse sider på første og sidste side af bogblokken er udsatte.

Bogblokke

• Bogblokken må ikke være tyndere end 2.7 mm ellers kan den ikke køre i vores maskine. Kompensér ved at gå op i gramvægt på papiret, ved at sætte flere sider i bogen eller tillægge for- og bagsats.
  • Bogblokken må ikke overstige 70 mm, det er inkl. rygstigning.
  • Måling af bogblok tykkelse:
    • Ryggen på bogblokken må IKKE presses sammen når du måler tykkelsen.
    • Hvis du regner dig frem til bogblok tykkelse så husk at tillægge bulk.

Smudsomslag

• Husk at beregne smudsomslaget 2-3 mm større end bindet ellers bliver det for lille.

Kontakt Lars Justesen, Michael Mikkelstrup eller Jan Justesen for rådgivning.

Lars Justesen

Medejer